A marketing tartalma, szerepe a vállalat irányításában
Fogalma: Olyan vállalati tevékenység, amely a vevők igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot. Megismerteti a termékeket a vásárlókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat. Piackutatás, piacelemzés, piacbefolyásolás (reklám).
Kapcsolódó tudományterületek: pszichológia, gazdaság szociológia. (Olyan dolgokat megvetetnek az emberekkel, amire nincs is szükségük).
- Etika: társadalmi értékeket, normákat közvetítő tudomány.
- Gazdasági jog: A marketing tevékenységét befolyásolja, a jogszabályok korlátokat jelölnek ki.
- Statisztika: A piackutatás, piacelemzés, matematikai módszereit alkalmazhatjuk.
A marketing fogalmának fejlődése
Történelmi marketing. Ekkor a marketing szerepe korlátozott, oka a szabadon elkölthető jövedelem csekély aránya.
1704-ben megjelanik az első újsághirdetés az USA-ban.
1744-ben megjelenik Benjámin Franklin első levélrendelésű katalógusa. (Quelle, avon őseként vehetjük,).
1782-ben megjelenik Magyar országon az első üzleti hirdetés magyar újságban.
1841-ben az első reklámügynökség megalapítása Amerikában (Philadelphiában).
1860-ban megépül az első modern áruházlánc az USA-ban. Macy’s.
1870-es évek a termékek közül kiemelkednek a márkás termékek.
1880-tól a kilencre végződő árak vállnak divattá.pl.:1999 Ft.
1890-től megjelennek a kuponok.
1880-ban Budapesten megjelennek az utcai plakátok, kereskedelmi, hirdető táblák.
1900-as évek reklám tárgyak forgalmazása, kereskedelmi márkatermékek alkalmazása.
1910-1930: Elemi marketing szakasza: Azt jelenti, hogy a marketing eszköztára bővül a piackutatással és szerepe kiterjed a fogyasztó igényeinek informálására és meggyőzésére.
1899 az első mozgó film, ami skót wiskyt reklámoz.
1930 az első supermarket megnyílik Londonban.
1930-1950: Klasszikus marketing szakasza: Előtérbe kerül a piac résztvevőinek a megismerése és a vásárlók befolyásolása.
1960-1970 Stratégiai marketing: A marketing az élesedő piaci versenyhez igazodva a fogyasztás központúságot és életstílusváltást is figyelembe véve a marketing valamennyi elemét felhasználja, alkalmazza.
„4”P:
- Termék (Product)
- Ár (price)
- Értékesítési hely (Place)
- Piacbefolyásolás (Production)
BCG mátrix alkalmazása:
1980-as évek eleje. Harcos marketing:
Erősödő piaci versenyhelyzet mellett új típusú helyenként agresszív marketing eszközök jelennek meg.
90-es évektől napjainkig totális marketing:
A marketing komplex piacközpontú szemlélet mely kiterjed a beszerzési és az értékesítési piacokra, a potenciális fogyasztókra és versenytársaikra.
A marketing klasszikus elvei
· A vevői kapcsolat elsőbbségének elve
· A kreativitás elve (Újszerű megoldásokkal, szolgáltatásokkal a versenytársaktól eltérő magatartásokkal lehet sikeres egy vállalat.)
· A gyorsaság elve ( A piaci változásokra az igények módosulására időkésedelem nélkül válaszolni.)
· A hatékonyság elve. Az elérni kívánt cél és az ennek érdekében megvalósított felhasznált marketing eszközök költsége között legyen arányosság.
· Komplexitás elve (A különböző marketing eszközök együttesen egy időben valósítsák meg az elérni szándékozott célt)
· Folytonosság elve
A marketing sajátos csoportosítása
Mikro marketing: Az összes olyan vállalati tevékenység melynek célja a mai és a potenciális ügyfelek kielégítése.
Makro marketing: Olyan szervezeti rendszer, amely egy adott nemzetgazdaság erőforrásait osztja el a nemzetgazdaság szereplői között.
A vállalkozás környezetének elemzése
Környezet: Azon külső tényezők összessége melyek a vállalat működését befolyásolják.
Alkalmazkodás típusai: Reflektív alkalmazkodás: Azt jelenti, hogy a vállalat komoly időkésedelem után reagál a környezeti változásokra. Reaktív alkalmazkodás: Időkésedelem nélküli probléma felismerést és ehhez igazodó cselekvést jelent.
Proaktív alkalmazkodás: A vállalat elébe megy a környezeti változásoknak új igényeket, ébreszt, szunnyadó igényeket elégít ki.
Környezet értelmezése. Mikrokörnyezet: Egy adott vállalat piaci jelenlétét, politikáját befolyásolják.
Makro környezet: Azok a külső tényezők, amelyek nem csak egy vállalatra, hanem az ágazat piaci egészére fejt ki hatást.
Típusok:
Társadalmi környezet: A demográfiai változásokhoz kapcsolódó hatások összessége. Összetevői: népesség életkor és nemek szerinti megoszlása, település szerkezet szerinti tagolás, városiasodás.
Kulturális környezet: A társadalmi normák, elvárások közvetítése melynek keretében a társdalom igyekszik tudatosan befolyásolni az egyének viselkedését, magatartását. Összetevői: hagyományok, szokások,
Családi környezet:
Munkahely környezet:
Gazdasági környezet: Azok a környezeti hatások melyek a gazdasági feltételek oldaláról befolyásolják a döntéshozást. Összetevői: természeti erőforrásokkal való ellátottság, a nemzetgazdasági ágazatok egymáshoz viszonyított súlya, aránya.
Technológiai környezet:Azok az elemek tartoznak ide melyek termelés és a fogyasztás módját határozzák meg. A technikai fejlődés munka megtakarító tehát a termelésben foglalkoztatottak száma folyamatosan csökken. Új iparágak,ágazatok alakultak ki és váltak meghatározóvá az elmúlt évtizedekben informatika,biológia,nano technológia.
Politikai-jogi környezet: Minden befolyásoló tényezők összessége a gazdasági szereplők a politikai és jogi feltételek oldaláról alakítják.
A, versenyszabályozás: Azokon a területeken ahol természetes monopólium működik ott reguláció szükséges. Azokon a területeken ahol a verseny fentartása
érdekelt de jelenleg annak akadályai vannak ott dereguláció alkalmazása szükséges. Ahol jelenleg is verseny van és további fentartása indokolt ott hatékony fúziókontrol alkalmazása.
B, Fogyasztóvédelmi előírások alkalmazása: Gazdasági jellegű előírások. Szokványok alkalmazása. Szavatosság, garancia, jótállás jogi lehetősége. Egészségügyi okokra visszavezethető előírások. Szociális jellegű okok amelyek a fogyasztóról feltételezik a tudatosságot és az alapvető önismereti és jogi ismereteket.
C, Az árszabályozás területe:
Olyan kormányzati eszköz mely közvetve vagy közvetlenül a vállalatok árképzését alakítja. CÉLJA: A hazai ipar védelme. Az ellátás időbeni egyenletességének fenntartása.
Módjai: Közvetlen módszer: Az ár alakítás konkrét módját határozza meg. pl.:rögzített áruk módszere. Maximált ár alkalmazása. –tól, -ig árak alkalmazása. Minimális felvásárlási árak előírása. Közvetett módszer: Az ár alakítása az adórendszeren keresztül történik.
D, Kereskedelmi forgalom: szabályozza melynek két típusa, van.
Belkereskedelem esetén a kormányzati előírások arra terjednek ki hogy ki milyen feltételek mellett folytathat kereskedelmi tevékenységet. Külkereskedelem esetén érdemes megvizsgálni hogy a tevékenység gyakorlása alanyi jog-e vagy engedélyhez kötött.
E,Ügyleti jog előírásai:Az eladó és a vevő jogainak és kötelezettségeinek megfogalmazása és ezekhez jogkövetkezmény párosítása a tisztességes üzleti etika és morál társadalmi elfogattatása. A polgári jog főbb szerződési biztosítékai: kötbér, kezesség, óvadék alkalmazása.
F,Versenykörnyezet:A piaci verseny sajátosságait befolyásoló elemek összessége. A versenyt meghatározó tényező 4 féle lehet:
· Az eladók és vevők száma azok gazdasági súlya.
· A piaci ár befolyásolásának lehetősége.
· A termékek megkülönböztethetősége.
· A piacra való be és kilépés akadályai, korlátai.
Típusai:
Szabad verseny=Tökéletes verseny
· Nagyszámú független vállalkozás egyaránt csekély gazdasági súllyal.
· Az ár befolyásolására nincs lehetőség.
· A termékek között nincs különbség, egyformák és ugyanolyan minőségűek.
· A piacra való be és kilépésnek nincsen jogi akadálya.
Monopolisztikus verseny:
Nagyszámú vállalkozáshasonló terméket vagy szolgáltatást kínál.pl.:utazási irodák,borpiac.
Az árbefolyásolás korlátozott attól függően, hogy milyen helyettesítő terméke van.
A termékek differenciáltak, ami azt jelenti, hogy egyedileg meghatározottak.
Viszonylag könnyű belépni illetve elhagyni a piacot esetenkét hatósági intézkedések korlátozhatják.
Duó és oligopolium
Néhány nagyobb vállalkozás van a piacon melyek hasonló jellegű termékeket, kínálnak.A piaci ár befolyásolásának lehetősége nagy de a jellemző irányadó árat a piac vezető cég határozza meg. A termékek jelentősen különböznek. A piacra való belépés nehéz komoly pénzügyi áldozattal jár.
Monopolium: pl.: posta, MÁV.
Egyetlen vállalkozás van a piacon, amely képes azt lefedni.
Az árbefolyásolás maximális melyet két tényező határoz meg.
-a fogyasztók jövedelme
- A helyettesítő termék ára
A piacon jelentős termékváltozás nincs, egyes fogyasztók szinte azonos terméket vásárolnak.
A piacra való belépés szinte lehetetlen, mert jogi technológiai és tőke korlátai vannak.
A piac elemei a piaci működési mechanizmus
A piac fogalma: A tényleges és potenciális eladók és vevők valamint azok cserekapcsolatainak összessége. A piac a kereslet+kínálat találkozásának a helye.
Piac elemei:
Kereslet: Vásárló képesség és hajlandóság. D=piaci kereslet, nagy fogyasztó. d=kisfogyasztó, egyéni kereslet.
Kínálat: termelői képesség és hajlandóság. S=suplay.
Ár: jele:P
Az árucsere értéke pénzben kifejezve.
Piackutatáshoz-Kérdőív szerkesztés: